RPH - Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Islam Tingkatan 4 Semua Tajuk boleh di download dari senarai ini
Senarai Tajuk RPH Tingkatan 4
RPH contoh
Senarai Tajuk RPH Tingkatan 4
RPH contoh
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN ISLAM
|
Tingkatan : 4
Bahagian : Adab
Tajuk : Adab Menjaga Orang Sakit
Dan Menziarahi Jenazah
Rujukan : HSP 24 & 268 / Buku Teks MS 75 &79
Bil | Perkara | Huraian |
1. | Isi | 1. Tuntutan menjaga orang sakit dan menziarahi jenazah. 2. Adab menjaga orang sakit dan ziarah jenazah. 3. Hikmat. 4. Larangan menziarahi orang sakit dan mengiringi jenazah. |
2. | Fokus | Pemikiran - Mengingati kematian Penghayatan - Mensyukuri nikmat kehidupan dan kesihatan. |
3. | Kaedah | 1. Lakonan 2. Perbincangan 3. Syarahan |
4. | Pengetahuan Sedia Ada | Pernah menziarahi orang sakit dan mengiringi jenazah. |
5. | Bahan Bantu | Petikan akhbar |
6. | Hasil P&P Aras 1 | Pelajar dapat:- 1. Menerangkan kepentingan menjaga orang sakit dan mengiringi jenazah. 2. Menyebut dalil tuntutan menjaga orang sakit dan menziarahi jenazah. |
Aras 2 | 1. Menghuraikan hikmat-hikmat beradab dengan orang sakit dan menziarahi jenazah. 2. Menyenaraikan adab-adab menjaga orang sakit dan menziarahi jenazah.. | |
Aras 3 | Membincangkan perkara yang dilarang ketika menjaga pesakit dan menziarahi jenazah. | |
7. | Set Induksi | Mengemukakan serangkap daripada lagu selimut putihBila Izrail datang memanggil Jasad terbujur di perbaringan Seluruh tubuh akan menggigil Terbujur badan nan kedinginan |
8. | Perkembangan P&P | |
Langkah 1 | ||
Langkah 2 | ||
Langkah 3 | ||
9. | Penutup | |
10. | Pengayaan |
|
11. | Lampiran | Risalah tentang adab-adab bersama pesakit dan pengurusan jenazah. |
kongsikan bahan P&P anda ke blog ini. Email dan attach kan ke
faiizi05@gmail.com
faiizi05@gmail.com
سُبْحَانَ الله وَ بِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ الغَظِيْمِ
“Kalimataani khafiifataani ‘ala al-lisan thaqiilataan fil-miizan, subhanallah wa bihamdihi subhanallah il-‘azhiim.”
" Ucapan yang ringan di lidah , berat pada timbangan mizan, subhanallah wa bihamdihi subhanallah il-‘azhiim
No comments:
Post a Comment