Tuesday, March 12, 2013

Pedagogi buat guru MRSM



Jenis Jenis Pedagogi
1.    Kontekstual
a.      Pembelajaran kontekstual ialah kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi kandungan dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan. Kaedah ini menyediakan pembelajaran secara konkrit yang melibatkan aktiviti hands-on dan minds.
2.  Belajar Cara Belajar
Pemerolehan maklumat daripada pelbagai sumber, Kemahiran carian - Kemahiran komunikasi - Kemahiran membaca - Kemahiran mencatat nota - Kemahiran penyelidikan - Kemahiran memerhati - Kemahiran teknikal , Memproses maklumat - Menganalisis maklumat - Mentafsir maklumat - Menilai maklumat - Mensintesis maklumat Menyampaikan maklumat - Kemahiran menulis dan  Kemahiran persembahan.

3.  Kemahiran Berfikir
a.      Kemahiran ini memerlukan seseorang itu berfikir sebelum membuat penjelasan dengan menganalisis, menilai, menjana idea, pilihan membuat keputusan, menyelesaikan masalah dan membuat perancangan.

b.      Secara mudahnya murid mencerap sesuatu data atau maklumat kemudian diproses dalam minda dan akhirnya dikeluarkan semula dalam berbagai bentuk. Kemahiran berfikir ini juga dikatakan sebagai berfikir secara kritis dan kreatif.

c.       Memiliki kemahiran ini murid bebas untuk membanding, membeza, menyusun atur, mengelas dan mengenal pasti sebab dan akibat mengikut pendapat dan pandangan mereka sendiri. Andai kata diberikan suatu soalan maka murid boleh memberi jawapan dalam pelbagai bentuk, idea baru dan melihat daripada beberapa sudut. Di sinilah dikatakan wujudnya pemikiran berbentuk kreatif, inovatif dan merekacipta di kalangan murid.





4.  Kecerdasan pelbagai
a.      Linguistik Merangkumi kecerdasan individu dalam aspek pembacaan, penulisan dan perbualan dalam bahasa sendiri mahupun bahasa asing.
b.       Muzik Kecerdasan yang melibatkan kepekaan kepada nada, rentak dan bunyi serta bertindak balas kepada elemen yang melibatkan perasaan.
c.       Kinestetik Penggunaan fizikal tubuh badan utk menyelesaikan masalah, mencipta sesuatu  serta menyatakan idea dan perasaan.
d.      Interpersonal Keupayaan untuk memahami niat orang lain, mahir berkomunikasi dengan berkesan serta mampu mendorong dan memotivasi orang lain untuk bekerja.
e.      Intrapersonal Dimiliki oleh mereka yang mempunyai pengetahuan tentang diri sendiri dan melibatkan perasaan, niat dan matlamat hidup
f.        Visual-Spatial (ruang) Keupayaan untuk menghasilkan ruang pandangan dunia dipindah ke dalam imej mental.Mampu mengenalpasti ruang dan mengorganisasikan ruang serta lebih cenderung dalam reka bentuk dalaman.
g.      Logik Mahir memanipulasi nombor dan pengiraan.Mampu menyatakan sesuatu secara induktif dan deduktif.Menyelesaikan maslah secara sistematik.
h.      Naturalistik Menyintai alam semula jadi.Mudah mengenali dan mengerti tumbuhan dan haiwan.Suka meneroka hutan.
i.        Spiritual (kerohanian) Berkeupayaan untuk menghayati kewujudan manusia dan kematian
5.  Pembelajaran Masteri
a.      pelajar belajar mengikut keadaan yang sesuai diberi masa yang mencukupi untuk murid menguasainya .
b.      Dalam proses pembelajaran masteri,guru mesti pastikan semua murid dapat menguasai perkara-perkara yang diajar dalam satu unit pembelajaran  semua murid dapat menguasai satu tajuk sebelum ke unit pembelajaran atau tajuk yang lain.


6. Kajian Masa Depan
a.      Strategi secara saintifik yang dibina untuk menambah keupayaan pelajar dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup dan membuat keputusan bagi menghasilkan generasi masa depan yang berkeyakinan, berupaya dan bertanggungjawab

7.  Inkuiri dan Penemuan
a.      Inkuiri adalah proses mencari dan menyiasat masalah,membina hipotesis, mereka bentuk eksperimen,mengumpul data dan membuat kesimpulan untukmenyelesaikan masalah(Shulman, 1973)
b.      Penemuan berlaku apabila seseorang itu menggunakanproses mentalnya dalam usaha mendapatkan sesuatukonsep atau prinsip. Proses mental itu adalah sepertimembuat pemerhatian, pengelasan, pengukuran,meramal, menerangkan, membuat inferens.(Bruner, 1966)

8. Akses Kendiri
a.      Mengenal pasti keperluan  , kebolehan  , Menetapkan matlamat  sendiri , Mengenal pasti masa , pembelajaran sendiri, Menyediakan pelan , pembelajaran sendiri

b.      Melibatkan penggunaan pusat akses yang terdapat di dalamnya  sudut perbendaharaan kata, sudut tatabahasa,   bahan bacaan, Komputer , Video , perakam kaset, sudut penulisan, Sudut mendengar, lisan / perbualan .

9. Kontruktivisme
a.      Konstruktivisme adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada. Dalam proses ini, murid akan menyesuaikan pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan baru.             

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...