Glosari Al-Quran dan Hadis boleh didownload dari link ini :
Contoh :
TINGKATAN
|
LINK
|
TINGKATAN 1
| |
TINGKATAN 2&3
| |
TINGKATAN 4
| |
TINGKATAN 5
| |
Contoh :
GLOSARI AL- QURAN DAN AL-HADIS TINGKATAN 1
MAKTAB RENDAH SAINS MARA KOTA PUTRA, TERENGGANU DARUL IMAN.
سورة: البقرة
TAJUK 1 : AL-QURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP
ijk
$O!9# ÇÊÈ y7Ï9ºsŒ Ü=»tGÅ6ø9$# Ÿw |=÷ƒu‘ ¡ Ïm‹Ïù ¡ “W‰èd z`ŠÉ)FßJù=Ïj9 ÇËÈ tûïÏ%©!$# tbqãZÏB÷sãƒÍ=ø‹tóø9$$Î/ tbqãK‹É)ãƒur no4qn=¢Á9$# $®ÿÊEur öNßg»uZø%y—u‘ tbqà)ÏÿZムÇÌÈ tûïÏ%©!$#ur tbqãZÏB÷sム!$oÿÏ3 tAÌ“Ré&y7ø‹s9Î) !$tBur tAÌ“Ré& `ÏB y7Î=ö7s% ÍotÅzFy$$Î/ur ö/ãf tbqãZÏ%qムÇÍÈ y7Í´¯»s9'ré& 4’n?tã “W‰èd `ÏiB öNÎgÎn/§‘ (y7Í´¯»s9'ré&ur ãNèd šcqßsÎ=øÿßJø9$# ÇÎÈ
SURAH AL-BAQARAH AYAT 1-5
1 Alif, Laam, Miim.
2 Kitab Al-Qur'an ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang sempurnanya); ia pula
menjadi pertunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.
3 Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan
(mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari r ezeki yang kami berikan kepada mereka.
4 Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Qur'an" yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin alam (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).
5 Mereka itulah yang tetap mendapat pertunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.
MAKSUD
|
KALIMAH
|
BIL
|
Kitab Al-Quran
|
=»tGÅ6ø9$#
|
1
|
Bagi orang yang (hendak ) bertaqwa
|
`ŠÉ)FßJù=Ïj9
|
2
|
Mereka membelanjakan.
|
bqà)ÏÿZãƒ
|
3
|
Mereka yakin.
|
bqãZÏ%qãƒ
|
4
|
Petunjuk
|
“W‰èd
|
5
|
Mereka yang berjaya
|
cqßsÎ=øÿßJø9$#
|
6
|
Isi – Isi Penting
1. Al_Quran memimpin manusia ke jalan yang selamat di dunia dan di akhirat
2. Orang yang beriman sentiasa yakin dengan perkara ghaib dan hari akhirat sebagai hari pembalasan.
3. Solat fardu wajib ditunaikan dengan sempurna dalam waktunya dalam keadaan apa sekalipun.
4. Orang yang dikurniakan rezeki atau harta kekayaan hendaklah membelanjakannya ke
jalan yang diredhai Allah.
No comments:
Post a Comment